Followers

Sunday, January 26, 2014

Takaful Vs Insurans


Insurans adalah insurans, habis tu takaful tu bukan insurans ke?

Takaful dari segi bahasa bermaksud "Jamin menjamin"  @ pada kamus maksudnya insurans yg didasarkan pd atau yg mengikut asas-asas dan hukum-hukum agama Islam.

Insurans dari segi bahasa bermaksud "perjanjian unttk membayar sebarang ganti rugi dgn bayaran tertentu oleh sesuatu syarikat" @ A promise of compensation for specific potential future losses in  exchange for a periodic payment.

Jadi di sini boleh disimpulkan bahawa insurans dan takaful adalah perkara yang sama  dari segi memberikan PERLINDUNGAN. Pun begitu , dari segi operasi , takaful dan insurans ada bezanya. 

Soalan seterusnya
Yang mana satu terbaik ?
Ini soalan yang rumit, sebab untuk menentukan yang terbaik bergantung penuh kepada keperluan kita sendiri selepas itu barulah kepada takaful @ insurans

Wajib ambil insurans/ takaful? 
Tuan , sebagai orang islam kita banyak mengambil kira status hukum sesuatu perkara. Inilah indahnya islam kerana menjaga umatnya dari pelbagai aspek . Untuk subcribe takaful mahupun insurans adalah tidak wajib sebaliknya harus. Pun begitu , status hukum boleh berubah iaitu apabila kita sebagai umat islam hendakkan insurans, maka kita WAJIB beralih kepada yang islamik . Negara kita sudah ada insurans islamik iaitu TAKAFUL . Suatu masa dulu kita belum ada yang islamik , maka dimaafkan sebab tiada pilihan. 

Wajib takaful? 
Ya, wajib kepada Takaful andai tuan umat islam . Tidak wajib sucbribe takaful / insurans . Hanya wajib pabila tuan berhajat sahaja. 


No comments:

Post a Comment

terima kasih atas komen . Komen lerrrr lagi :)