Followers

Thursday, November 5, 2015

Takaful nyawa perlu ada medical card dan saving sekali?

Kalau tuan tuan pernah dapat quotation takaful nyawa samada daripada agen Maa Takaful atau kompeni lain pernahkah terfikir kenapa ada pampasan kematian , ada simpanan (pelaburan ) dan ada medical card …sesetengah tak ada medical card sekali pula .

Takaful nyawa di negara kita biasanya datang bersama unsur saving. Kenapa ya .. sebab tuan tuan buat caruman secara berkala pada amaun tertentu . amaun tuan-tuan buat tu ada lebihan . Biarpun RM10 ajer  lebihan setelah ditolak caj berkaitan , maka ia dimasukkan ke akaun pelaburan peserta. Inilah saving @ pelaburan .

Medical card pula dalam takaful nyawa jika ditawarkan bersama , ia adalah “rider” . Pada hemat saya , rider ini cuma option . Tuan-tuan berhak menolak rider ini . Di Maa takaful memang ada option nak letak atau tak nak . Yang bagusnya  medical card Maa Takaful boleh ambil lain kali , sebab boleh stand alone.

2 comments:

  1. Bolehkah saudara post kan detailed exclusion seperti yang tertulis dalam klausa pengecualian? Adakah klausa pengecualian dlm medical card sama dengan takaful nyawa? Saya tak mahu masuk hospital hentam keromo dan tiba-tiba tak cover.

    ReplyDelete
  2. syarat utama untuk dibayar bil rawatan oleh Maa ialah ..
    tuan / puan / cik mesti masuk wad .
    bukan outpatient.
    ada juga outpatient boleh guna kad tetapi limit kepada beberapa situasi / sakit sahaja.

    jika saya nak post di sini , rasanya tak muat untuk semua klausa tersebut. oleh itu saya bagi klausa utama seperti di atas.

    ReplyDelete

terima kasih atas komen . Komen lerrrr lagi :)