Followers

Tuesday, August 31, 2010

Contoh Soalan Takaful Basic Exam TBE

TBE formatnya begini; ada
  • 50 soalan objektif
  • Jawab atas kertas jawapan ( macam sekolah tu)
  • Biasanya setiap bulan ada 2 kali exam
  • Baca buku panduan ASAS TAKAFUL oleh IBFIM
  • Antara pusat exam ialah sekolah St. John Bukit Nanas Kuala Lumpur.
Saya ingin menyeru agar lebih ramai yang turut serta menduduki peperiksaan TBE ini. Maka dengan ini saya cuba lah recall balik soalan-soalan exam yang saya duduki kelmarin. Berikut adalah soalan-soalan yang ditanya.
  1. Berikut adalah jenis jenis kontrak takaful kecuali
  2. Antara rukun dan syarat Mualamat dalam jual beli kecuali
  3. Aliran pengendalian produk jangka pendek ( Tuan kena paham carta aliran)- mudharabah
  4. Aliran pengendalian produk jangka panjang ( Tuan kena paham carta aliran)- mudharabah
  5. Apakah definisi Insurans
  6. Berikut perbezaan insurans dengan Takaful kecuali
  7. Dari segi kewangan, insurans ditakrifkan sebagai..... (ms 46)
  8. Gharar terbahagi kepada tiga kecuali (ms 51) (jawapannya gharar separuh) mana ada gharar separuh , sebab yg ada cuma banyak,sedikit dan sederhana.
Harap Tuan teruskan bersama saya. Dari masa ke semasa saya akan keluarkan soalan2 TBE lagi.

bagi yang dah ambik, nak semak result sila semak sini . KEPUTUSAN TBE . Saya doakan kalian berjaya dalam peperiksaan.

8 comments:

  1. Saya juga. Terima kasih atas tips ni. Boleh tahan nak baca buku tu dalam masa terhad.

    ReplyDelete
  2. NAK TANYA SKET..CMNER YER KALAU SAYA TERLEPAS BUAT PEMBAYAYARAN UNTUK SATU BULAN???...TP UNTUK BULAN SETERUSNYA SAYA BAYAR MCM BIASA LER..PERLU KER SAYA INFORM AJEN SAYA??..MAKLUM LER SAYA TOLAK BULANAN MELALUI AKAUN MAYBANK..TAK PERASAN LAK ADER SATU BULAN TU DUIT DH KERING.TU YG TERLEPAS BAYAR TU..BUKAN SENGAJA...CMNER YER????? SILA TOLONG ;))))

    ReplyDelete
  3. SALAM...APE SOALAN2 NYER LG....NAK AMBK EXAM NIE..

    ReplyDelete
  4. kalau auto debit biasanya akan potong double dari akaun .

    jika bayar manual walaupun online banking, terlepas / terlajak hari .. polisi lapse tapi tak apa sebab ada tempoh masa sehingga 30 hari untuk setel tunggakan tersebut. Polisi masih berjalan . Untuk medical card selepas 30 hari baru perlindungan tamat.

    ReplyDelete

terima kasih atas komen . Komen lerrrr lagi :)